کلینیک دندانپزشکی قلهک

سلامتی دندان و دهان

کلینیک دندانپزشکی قلهک

سلامتی دندان و دهان

جراحی ایمپلنت دندان


برای جراحی و گذاشتن ایمپلنت دندان، از دندانپزشک خود بخواهید که تمام مراحل انجام کار را برای شما توضیح دهید و با آگاهی کامل برای جراحی خودتان را آماده نمایید.

اگر پرونده پزشکی خاصی دارید حتما آن را با دندانپزشک خود مطرح نمایید تا نسبت به سلامتی شما مطمئن باشند و بعد از آن با توجه به شرایط این نوع از جراحی را برای شما انجام بدهند.

قبل از جراحی نیاز است دهان و لثه های شما کاملا معاینه شود و سالم باشند. چون نباید در محلی که قرار است ایمپلنت قرار گیرد عفونت داشته باشد.

از قسمت هایی که قرار است جراحی روش صورت بگیرد باید اسکن گرفته شود و آن هم توسط دندانپزشک بررسی شود.این اسکن معمولا به همراه یک ریپورت و CD تهیه میشود.

دندانپزشک شما به وسیله این اسکن ارتفاع و ضخامت استخوان و موارد مهم همچون محل عبور اعصاب مهم، سینوس ها را بررسی میکند و بهترین سایز و محل قرار گرفتن ایمپلنت ها را برای دندان شما مشخص می کند.

مدت زمانی که این عمل طول می کشد بستگی به این دارد که چه تعداد باید ایمپلنت شود و هر چه تعداد بالاتر رود زمان انجام آن بیشتر طول می کشد.

در این نوع جراحی از بی حسی استفاده می کنند و شما در مدت انجام کار می توانید بیدار باشید. اما در برخی موارد برای کسانی که اضطراب دارند از آرامشبخش استفاده می کنند تا از ترس و استرس آنها کاسته شود.

بعد از اینکه لثه بی حس شد، دندانپزشک شما برشی در لثه می زند و یک سوراخ در استخوان فکتان ایجاد می کند و این محلی برای جایگذاری ایمپلنت می باشد.

در شرایطی میتوان دمدان آسیب دیده را کشید و ایمپلنت را جایگذاری کرد و این کار در یک جلسه انجام داد که به این کار ایمپلنت فوری نیز میگویند و همیشه از این روش استفاده نمی شود و با صلاح دندانپزشک انجام می پذیرد.

در برخی مواردم ایمپلنت را  چندین ماه (فک بالا ٣-۶ ماه و فک پایین ٢-۴ ماه) بعد از کشیدن دندان قرار میدهد تا استخوان فک زمان کافی برای ترمیم خود داشته باشد به این روش ایمپلنت تأخیری گفته می شود.

در بعضی از جراحی ها احتیاج است ایمپلنت دندان تحت بیهوشی انجام گیرد که این نوع از جراحی در مراکز خاصی انجام می شوند و تجهیزات آن مراکز خاص تر است و شما را بیهوش می کنند و طول عمل برای شما شبیه به خواب خواهد گذشت.

روش ایمپلنت دندان فوری و تاخیری را میتوان در طی یک یا دو مرحله انجام داد.

در روشی که بصورت یک مرحله ای است میله و اتصال هایی که بین پروتز و ایمپلنت متصل می شوند همزمان قرار داده می شوند و بعد از پایان جراحی اثرات آن در دهان قابل مشاهده است.

در روش دو مرحله ای در ابتدای کتر میله را در زیر لثه قرارمی دهند و قابل دیدن نیست  و بعد حدود دو یا سه ماه صبر میکنیم تا لثه و استخوان کامل بهبود یابد. بعد از گذشت این زمان جراحی دوم صورت می گیرد که راحتر از مرحله اول است و در آن اتصالات را به آن وصل می کنند.

در هر دو شیوه بعد از گذشت دو تا چهار ماه از جراحی اولیه پروتز نهایی آماده و تحویل بیمار خواهد شد. در طول این زمان امکان ساخت و استفاده از انواع پروتز موقت، ثابت یا متحرک با توجه به شرایطی که دارید وجود دارد. که استفاده از آن میتواند باعث شود در این دوران مشکلاتی همانند جویدن غذا و زیبایی که در اثر از دست رفتن دندان ایجاد شده را تا حدودی بهبود بخشد.


برای خواندن مطالب بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.

ایمپلنت دندان

موارد کاربرد لمینت دندان


لمینت دندان برای شرایطی که دندان اصلی دارای نقص باشدگزینه فو ق العاده خوبی است و معمولا از آن برای ترمیم موارد زیر استفاده می شود:

  • دندان هایی که به دلیل مختلفی دچار تغییر رنگ شده اند.
  • دندانهایی که در اثر ساییدگی تغییر کرده‌اند.
  • دندانهای ترک‌خورده یا شکسته
  • دندانهای نامرتب، ناهموار یا نامنظم
  • بستن فاصله میان دندان ها

افرادی که شرایط انجام لمینت دندان را ندارد دندانپزشکان روش دیگری را برای آنان در نظر می گیرند. اما این افراد چه کسانی هستند:

  1. پوسیدگی دندان یا بیماری لثه دارد.
  2. کسانی که دندان های ضعیفی دارند و این ضعیف بودن در اثر پوسیدگی، شکستگی و پرکردن ایجاد میشود.
  3. درصورت نداشتن مینای دندان به اندازه کافی نیز این روش توصیه نمی شود چون سطح مینای دندان شما تراش خورده می شود اگر این مقدار کافی نباشد امکان انجام وجود ندارد.

داشتن عادت دندان قروچه نیز باعث می شود نتیجه لمینت خوب نشود و فشار دندان ها به هم امکان شکستن روکش

لمینت های سرامیکی مقاومت بیشتری نسبت به کامپوزیتی دارند. ثبات رنگ در لامینت های سرامیکی بیشتر است و اصولا ظاهر زیباتری دارند.لمینت های کامپوزیتی ثبات رنگ کمتری دارند و مزیت اصلی آن ها نسبت به لمینت های سرامیکی، قیمت ارزان تر و تراش کمتر دندان است.


برای مطالعه بیشتر مطالب به لینک زیر مراجعه نمایید.

لمینت دندان

کدام نوع از کامپوزیت دندان بهتر است؟

 

یکی از رایج ترین مواردی که امروزه در دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی مورد استقبال بسیاری از افراد قرار می گیرد کامپوزیت دندان است که معمولاً می تواند برای تغییر رنگ دندان ها ، ترمیم دندان های شکسته و ترک خورده و غیره استفاده شود. با پیشرفت علم دندانپزشکی ، کامپوزیت دندان نیز در انواع مختلف در بازار موجود است که مورد پسند همه مردم قرار می گیرد. ممکن است برای شما گیج کننده باشد که کدام یک از این مارک ها و انواع کامپوزیت ها را انتخاب کنید و کدام یک برای شما بهترین است.

1.کامپوزیت ونیر دندان

از کامپوزیت ونیر بیشتر برای ترمیم و زیبایی دندانهای جلویی استفاده می شود. ممکن است فردی از نظر ظاهری دندان های سالم و مرتبی داشته باشد اما برای تغییر رنگ دندان ها می خواهد این روش لبخندی زیبا و جذاب داشته باشد. یک دندانپزشک ترمیمی و زیبایی با بررسی وضعیت فرد و ویژگی های صورت و دهان ، بهترین گزینه را پیشنهاد می کند.

کامپوزیت ونیر دندان روشی کم هزینه است که دندان ها را نمی تراشند. در گذشته از روکش برای سفید کردن دندان استفاده می شد که نیاز به تراش قسمت زیادی از دندان داشت. اما امروزه با پیشرفت روشهای جدید خصوصاً کامپوزیتهای دندانی دیگر نیازی به تراش دندان نیست و کامپوزیت بر روی دندانهای فرد چسبانده می شود. این روش را گاهی ارتودنسی فوری هم می گویند.

2.کامپوزیت ماکروفیل یا درشت دانه

این مدل کامپوزیت از چند دهه پیش وارد حوزه پزشکی شده و دارای ذرات 10 تا 15 میکرومتر است. ذرات کامپوزیت ماکروفیلی بزرگتر از انواع دیگر کامپوزیت ها هستند که دوام و مقاومت مواد را افزایش می دهند اما ترمیم را دشوارتر می کنند.

3.کامپوزیت میکروفیل یا ریز دانه

کامپوزیت های میکروفیل ذراتی کمتر از 100 نانومتر دارند که این امر پرداخت را بسیار آسان کرده و قطعه ای که توسط میکروفیل تعمیر می شود کاملاً صاف و یکدست است. اما این نوع کامپوزیت دوام و مقاومت کمتری نسبت به کامپوزیت ماکروفیلی دارد.

4.کامپوزیت دندان هیبرید، میکرو هیبرید و نانو هیبرید

برخی از ذرات این نوع کامپوزیت ها در محدوده 10 تا 15 میکرومتر و برخی دیگر در محدوده 40 متر هستند. ریز هیبریدها و نانو هیبریدها هر دو در گروه کامپوزیت های هیبرید ،با دامنه ذرات کمتر از 100 نانومتر قرار دارند. از مزایای این نوع کامپوزیت ها می توان به افزایش مقاومت در برابر سایش ، دوام و مقاومت بالا اشاره کرد. اما یکی از معایب آنها این است که به مرور زمان زیبایی خود را از دست می دهند.

5.نانو کامپوزیت

نوع دیگر کامپوزیت، نانوکامپوزیت است که برای حل مشکلات در کامپوزیت های ترکیبی استفاده می شود. اندازه ذرات این مدل کامپوزیت 20 نانومتر است و مقاومت خوبی در برابر سایش دارند. نانوکامپوزیت ها نیز به خوبی جلا داده شده اند و کاربردهای مهمی در ترمیم دندان های خلفی دارند.


برای خواندن مطالب بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.

کامپوزیت دندان

به چه کسانی ارتودنسی دندان توصیه نمیشود؟

1. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان: درمان ارتودنسی زمان بر است و نیاز به همکاری شما در زمینه بهداشت دهان و دندان دارد.

با توجه به قرار دادن سیم ها و براکت های ارتودنسی بر روی دندان ها، تمیز کردن آنها به زمان بیشتر و تعداد دفعات بیشتر نیاز دارد، بنابراین اگر شما یا فرزندتان تمایلی به رعایت بهداشت بهتر دندان ندارید، برای درمان ارتودنسی مناسب نیست.

2. درمان ارتودنسی زمان بر است: بنابراین اگر انتظار دارید درمان شما در زمان بسیار کوتاهی انجام شود، مورد خوبی برای ارتودنسی نیستید.

این در حالی است که اخیرا متأسفانه افرادی برای جذب بیماران با ادعای ارتودنسی خیلی سریع وارد عرصه تبلیغات شده اند

اما به خاطر داشته باشید که ارتودنسی هایی که با سرعت بالا فقط برای صاف کردن دندان ها انجام می شود، معمولاً مستعد آسیب های پشت و گاهی جبران ناپذیر به دندان ها هستند.

3. اگر انتظارات غیر واقعی از درمان ارتودنسی دارید، برای این درمان اقدام نکنید. مطمئناً ارتودنسی زیبایی لبخند و صورت شما را بهبود می بخشد و در نهایت اعتماد به نفس و موفقیت شما را در روابط اجتماعی یا حتی مسائل شغلی افزایش می دهد.

اما به خاطر داشته باشید که ارتودنسی قرار نیست بلافاصله روابط عاطفی شما را بهبود بخشد. مشکلات خانوادگی شما در روابط اجتماعی مهم نیست. علاوه بر زیبایی ظاهری، بسیاری از عوامل دیگر نیز مهم هستند.

بنابراین اگر به دلیل غیرمنطقی می خواهید ارتودنسی انجام دهید، فرد مناسبی برای انجام این درمان نیستید.

ارتودنسی

4. بیماران مبتلا به بیماری شدید لثه یا بافت اطراف دندان:

در بسیاری از این موارد با مشاوره متخصص لثه برای درمان های لازم و در نهایت با دستور متخصص لثه امکان درمان ارتودنسی وجود دارد اما حتما باید ارجاع داده شود.

برای درمان بیماری لثه قبل از درمان ارتودنسی در برخی موارد به دلیل مشکلاتی انجام شده است

لثه ها را نمی توان از طریق ارتودنسی درمان کرد.

پوسیدگی های گسترده و شدید قبل از درمان ارتودنسی باید توسط دندانپزشک درمان شود و همه دندان ها در شرایط سالم هستند. پس حتما قبل از شروع درمان ارتودنسی به دندانپزشک زیبایی خود مراجعه کرده و تمامی مشکلات مربوط به پوسیدگی دندان را حل کنید.

5. تحلیل ریشه دندان: اگر جزو افراد نادری هستید که ریشه دندان شما تجزیه شده است.

بهتر است برای درمان ارتودنسی به متخصص ارتودنسی مراجعه نکنید و از روش های درمانی غیر از ارتودنسی برای اصلاح وضعیت دندان خود استفاده کنید.

6. قبل از شروع ارتودنسی بهتر است سیگار یا نوشیدنی های رنگی مانند قهوه را ترک کنید.

یا آن را کاهش دهید زیرا می تواند باعث زرد شدن دندان ها شود. اگرچه این تغییرات معمولاً برگشت پذیر هستند، اما رعایت آن در درمان ارتودنسی دندان نیز مؤثر است.

7. درمان ارتودنسی گران است، بنابراین اگر کودک شما توانایی مراقبت و تمیز کردن وسایل ارتودنسی را ندارد، بهتر است در درمان ارتودنسی کودک خود عجله نکنید.

البته دستگاه های ارتودنسی نیاز به مراقبت دارند، توصیه می شود از غذاهای نرم تر استفاده کنید

تا دستگاه ارتودنسی آسیب نبیند. اما اگر فکر می کنید فرزندتان همکاری لازم را برای نگهداری از وسایل ارتودنسی ندارد، بهتر است کمی بیشتر صبر کنید تا با ارزش و اهمیت وسایل ارتودنسی آشنا شوید و در استفاده از آن کوشا باشید.


برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید.

ارتودنسی دندان

خدمات تخصصی دندانپزشکی اطفال


1.ترمیم دندانهای شیری و دائمی

دندان های کودکان ممکن است به دلایل مختلفی مانند پوسیدگی ، شکستگی و عدم رشد مناسب پر شوند. پرکردن دندان مخصوص دندان های دائمی نیست و می توان آن را برای دندان شیری نیز انجام داد.

سلامت دندان های شیری به اندازه دندان های دائمی مهم است. وجود درد یا عفونت در دندان شیری باعث می شود کودک از خوردن غذا یا جویدن آن خودداری کند و باعث دل درد شود. در این حالت غذا کاملا جذب نشده و باعث رشد و ضعف کودک می شود.

2.فلوراید درمانی (فلوراید تراپی)

فلوراید یکی از عناصر موجود در طبیعت است که توانایی ویژه ای در تقویت مینای دندان دارد. قرار گرفتن در معرض مینای فلوراید جایگزین مواد مغذی از دست رفته در طول زمان می شود و از پوسیدگی آن جلوگیری می کند.

فلوراید تراپی مقاومت دندان را افزایش می دهد و از پوسیدگی دندان در کودکان جلوگیری می کند.

3.فیشور سیلانت (شیار پوش)

فیشور سیلانت روشی ایمن و بدون درد برای افزایش قدرت دندان و جلوگیری از پوسیدگی به مدت طولانی (5 سال یا بیشتر) است. یکی از مکانهایی که بیشتر در معرض خراب شدن است سطح جویدن دندان ها است ، یعنی سطوحی که بین آنها غذا جویده و خرد می شود. این سطوح به دلیل شیارهای متعدد مستعد پوسیدگی هستند.

برای جلوگیری از پوسیدگی در این سطوح ، شیارهای دندان با ماده مخصوص دندان رنگی به نام درزگیر پوشانده می شوند. استفاده از این روش باعث کاهش قابل توجه پوسیدگی دندان در کودکان می شود ، اما علاوه بر این باید از مسواک و نخ دندان برای سلامت دهان و دندان استفاده شود.

4.ارتودنسی پیشگیری (فضانگهدار)

مواردی وجود دارد که کودک دندان های شیری خود را زودتر از دست می دهد یا دندان های شیری زودتر کشیده می شوند. در این حالت دندان های دو طرف شروع به حرکت به سمت فضای خالی می کنند. از طرف دیگر ، دندان های دائمی کودک هنوز رشد نکرده اند و در زیر لثه ها (زیر دندان های شیری) قرار دارند. اگر حفره دندان دائمی با دندان دیگری پر شود ، دندان زیر لثه نمی تواند به طور کامل رشد کند و در نتیجه رشد نامنظم دندان دائمی ایجاد می شود.

برای جلوگیری از این اتفاق باید دندان های شیری را با مراجعه به موقع به دندانپزشک اطفال و انجام اقدامات لازم تا زمان ظهور دندان های پایینی دائمی نگهداری کرد. در موارد ضروری ، پس از افتادن یا کشیدن دندان شیری ، وسیله ای به نام فضانگهدار توسط دندانپزشک کودکان با قالب گیری ساخته می شود و در فضای خالی قرار می گیرد تا باعث رشد منظم دندان های دائمی شود.

5.روکش دندان شیری

اگر پوسیدگی دندان شیری شدید باشد ، دیگر نمی توان با پرکردن از شکستگی و پوسیدگی در امان ماند. در چنین مواردی ، روکش فلزی مخصوصی ساخته می شود و روی دندان چسبانده می شود. این روکش وقتی دندان شیری با آن می افتد از دهان خارج می شود.

6.درمان تحت بیهوشی

یک چالش مهم برای دندانپزشک اطفال ، مقابله و درمان کودکان غیر همکار است که ترس و اضطراب شدید و غیرقابل کنترل دارند.

عوامل متعددی مانند اطلاعات نادرست که از طریق والدین یا دوستان به آنها منتقل می شود ، سن کم آنها و تجربیات تلخ و دردناک قبلی ، درمان کودک را غیر ممکن می کند.

پزشکان از دندانپزشکی با بیهوشی برای درمان این مشکل در طول درمان دندان استفاده می کنند. این روش همچنین برای کودکان دارای معلولیت جسمی یا ذهنی قابل استفاده است.

برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.

دندانپزشکی اطفال